CARNetovi poslužitelji na ustanovama članicama

 U zadnje vrijeme dolazi dosta upita u CARNet o tome koja članica i pod kojim uvjetima može zatražiti novi poslužitelj od CARNeta, pa ću kroz ovaj članak pokušati objasniti kakva je trenutna situacija i koja su „pravila igre“.

Još od samih početaka CARNet mreže članice su prilikom priključivanja na mrežu dobivale na posudbu (revers) i jedan UNIX poslužitelj (obično Digital UNIX, Ultrix, kasnije Solaris), koji je bio čvorišno računalo s instaliranim standardnim setom servisa: mail, dns, gopher, finger, web itd. Takva odluka je bila jasna i opravdana, jer na ustanovama u tim davnim vremenima je rijetkima i bilo jasno čemu to služi, a kamoli da ustanova sama uloži u kupnju relativno skupog UNIX poslužitelja.

Od kada se napustile navedene UNIX distribucije (krajem devedestih godina prošlog stoljeća) i kada se prešlo na Linux, a samim tim i na Intel platformu, poslužitelji su postali pristupačniji svima. Naravno, paralelno s tim je i rasla svijest za potrebom za takvim uređajem na ustanovi, pa je bilo i bitno lakše sistemcima koji su trebali uvjeriti svoju upravu da im treba novi poslužitelj (mada vjerujem da nekima to i danas nije lako). Na većim ustanovama se vremenom pojavila svijest da jedan poslužitelj nije dovoljan, već da moderna obrazovna ili znanstvena ustanova treba u svojoj „ergeli“ imati veći broj poslužitelja, jer je obujam traženih servisa prevazišao mogućnosti pojedinog poslužitelja.

No, unatoč svemu navedenom CARNet i dalje na posudbu daje i, u okviru svojih mogućnosti, zamjenjuje dotrajale poslužitelje, te održava sistemsku i programsku podršku za odabrani operativni sustav i servise. Također, osim fizičkih poslužitelja u zadnje vrijeme je i vrlo popularna usluga virtualnih poslužitelja koja je primjerenije manjim ustanovama.

Što sistemce buni?

Sistemce na ustanovama buni nekoliko situacija, pa ću pokušati opisati i objasniti neke od njih:

Dodjela poslužitelja

CARNet može na temelju zahtjeva ustanove dati na posudbu (revers) poslužitelj koji ima ulogu čvornog poslužitelja. Ustanova članica CARNeta iz sustava visokog školstva ili znanosti može dobiti samo jedan poslužitelj. Poslužitelj "duži" (potpisuje revers) imenovani CARNet sistem inženjer ustanove. Na poslužitelju se moraju nalaziti osnovni servisi koji dolaze u okviru instalacije. Veće ustanove mogu neke od servisa preseliti na drugi poslužitelj koji su nabavili u svom trošku. Dodijeljeni poslužitelj se ne može koristiti za druge svrhe.

O zaprimljenim zahtjevima odlučuje posebno povjerenstvo, koje može zatražiti i dodatnu dokumentaciju ili umjesto fizičkog poslužitelja dodijeliti virtualni poslužitelj.

Zahtjev se upućuje putem CARNetove službe za članice, a može se pronaći na slijedećoj web adresi [link].

Zamjena poslužitelja

Ustanova članica CARNet mreže može zatražiti od CARNeta zamjenu postojećeg poslužitelja, ako isti ne zadovoljava potrebe ustanova za osnovnim servisima. Ustanova ne može tražiti poslužitelj za druge servise, niti može tražiti dodatni poslužitelj. Postojeći poslužitelj je potrebno vratiti u CARNet.

Da bi se zahtjev razmatrao, na postojećem poslužitelju treba biti instaliran poseban softver za udaljeni dohvat podataka s poslužitelja (za informacije o tome, obratite se Helpdesku za sistemce).

O zaprimljenim zahtjevima, kao i u prethodnom slučaju, također odlučuje posebno povjerenstvo, koje može zatražiti i dodatnu dokumentaciju ili umjesto fizičkog poslužitelja dodjeliti virtualni poslužitelj.

Zahtjev se upućuje putem CARNetove službe za članice, a može se pronaći na slijedećoj web adresi: [link].

Poslužitelji koji dolaze iz MZOŠa

Svake godine Ministarstvo znanosti, obrazovanja i športa provodi nabavu za opremanje računalnih učionica kao i unaprjeđenje informatizacije obrazovnih i znanstvenih ustanova u Republici Hrvatskoj. Uz računala, projektore i pisaće, moguće je dobiti i poslužitelj koji u nekim situacijama može biti hardverski isti ili vrlo sličan poslužiteljima koje CARNet dodjeljuje. No, međutim, ti poslužitelji nemaju veze s CARNetom i ustanova ih može koristiti i u druge svrhe.

Poslužitelj se pokvario. Što s njim?

Potrebno je čim prije kontaktirati Helpdesk za sistemce koji će zajedno s vama proći kroz kvar poslužitelja, ustanoviti da li je još pod jamstvom i da li je moguće napraviti popravak ili je potrebno zatražiti zamjenski poslužitelj.

Nadogradili bi postojeći poslužitelj. Da li je to moguće?

U nekim situacijama, kada je jamstvo isteklo ili kada CARNet ima dozvolu da samostalno nadograđuje poslužitelj a da to ne utječe na jamstvo, moguće je napraviti nadogradnju (npr. dodati memoriju, dodatni procesor ili disk i sl.). U ovakvim situacijama molimo vas da se svakako konzultirate s Helpdeskom za sistemce.

Ostali problemi

Ako vas muči neki drugi problem vezano uz poslužitelje na ustanovama, slobodno se obratite CARNetovom Helpdesku za sistemce, napišite komentar ovog članak ili otvorite temu na forumu.

Kategorije: 
Važniji članci: 
Vote: 
5
Vaša ocjena: Nema Average: 5 (2 votes)