Slučaj "zamrznutog" čitača e-knjiga

Korisnici svako malo od sistemca traže pomoć, čak i oko stvari koje strogo gledano ne spadaju u opis njegova posla. Zapravo, postoji li uopće opis poslova CARNetova sistemskog inženjera? Tako je meni u ruke dospio e-book reader, čitač elektroničkih knjiga, koji je prestao raditi. Zanimljiva spravica nalik na tablet, u kojoj je spremljeno stotine, tisuće knjiga.

Čitač se od tableta razlikuje po tehnologiji ekrana. To je takozvani e-ink, ili kako ga još zovu, elektronički papir. Na njemu se, za razliku od LED ekrana, slika ne osvježava desetke puta u sekundi. Struja se troši samo kad treba iscrtati novu stranicu. Nakon toga tu stranicu možete čitati koliko vam drago, a spravica štedi energiju. Čitanje s takvog ekrana manje zamara vid, jer slika ne treperi. Korisnik mi je kazao da mu baterija traje mjesec dana, iako svakodnevno koristi čitač.

E-book reader koji sam dobio pokazivao je sve simptome zamrznutog računala. Na ekranu je bila ispisana stranica knjige koju je korisnik zadnju čitao. Ni jedna tipka nije reagirala, ni tipke za listanje stranica, ni tipka za aktiviranje izbornika, ni tipka za gašenje. U lijevom donjem kutu ekrana bila je slikica baterije koja je pokazivala da je baterija napola puna (ili napola prazna, ovisno o tome jeste li optimist ili pesimist). Bezbroj puta pokušao sam čitač ugasiti, računajući da je možda tipka za gašenje istrošena, pa ne hvata svaki puta. Sa stražnje strane čitača našao sam malu rupicu ispod koje je pisalo reset. Izravnao sam spajalicu i pokušao resetirati uređaj, ali bez uspjeha. Bio sam u napasti da proglasim dijagnozu exitus letalis, odnosno predložim korisniku da uređaj odnese na servis, gdje će možda pronaći kvar i zamijeniti neispravni dio, ukoliko se takav popravak uopće isplati.

Na kraju sam odlučio pokušati još jednu stvar. Iako je ikonica pokazivala da u bateriji ima napona, čitač sam preko USB kabela spojio na računalo i ostavio ga da se puni. Nakon nekoliko sati, kad sam odlučio pokušati ponovo, tipka za uključivanje je proradila. Čitač je obrisao sliku s ekrana, učitao OS, indeksirao sadržaj, pokazao izbornik. Lupio sam se po glavi, doslovno. Nije uređaj bio zamrznut, nego se baterija ispraznila, a ekran je i dalje pokazivao zadnju izlistanu stranicu i stanje baterije u trenutku ispisivanja ekrana. Očigledno sam upao u zamku stereotipnog razmišljanja, pa iako sam znao da je ekran drugačiji od onog na računalu, nisam to uzeo u obzir pri detekciji kvara.

Korisnik je bio presretan, već se navikao da cijelu biblioteku nosi sa sobom u torbi i da su mu sve knjige dostupne kad god ih zatreba. No ovaj "incident" podsjetio nas je na ranjivost tehnologije. Upitao sam korisnika da li je izradio kopiju svih knjiga koje su snimljene na čitaču? Zbunjeno me pogledao, nije mu to palo na pamet. Sugerirao sam mu da sadržaj čitača preko USB kabla presnimi na računalo, pa još jednom na neki medij, na primjer DVD ili SD karticu. Što više kopija, to bolje.

Čitač mi se nakon nekoliko mjeseci vratio. Ponovo je slika bila zamrznuta, ali ovog puta je sve stalo u fazi bootanja. Ništa nije pomagalo, ni gašenje, ni reset, ni punjenje baterije. Pitao sam korisnika je li uređaju istekla garancija? Kako to već biva, nije znao. Tražio je račun i garanciju, bez uspjeha. Kad je jednog dana, posve slučajno, našao račun, primijetio je da je prošlo nešto više od godine dana od kupovine. Sugerirao sam mu da ipak pokuša odnijeti čitač na servis, možda popravak neće biti skup. Priča je završila sretno. Ispalo je da čitač ima dvogodišnju garanciju, pa je dobio novi. A kako je napravio kopiju biblioteke, sve je knjige vratio na novi čitač i nastavio ga koristiti kako je navikao.

Vijesti: 
Vote: 
0
No votes yet