Prijevare na društvenim mrežama
Društvene su se mreže ušuljale u naše živote i većina se na njih navikla do te mjere da ih prihvaća bez razmišljanja. Baš sam danas na HTV-u gledao reprizu emisije Drugi format, epizode u kojoj profesor Milivoj Solar govori o gubitku ukusa kao fenomenu današnjice, a za to okrivljava najviše medije i novovjeka sredstva komunikacije, među koja spadaju mobiteli i Internet.
Komunikacija je postala impersonalna, kaže Solar. Nije upotrijebio izraz anonimna, jer je to neka druga razina (sjećate se vica da na Internetu nitko ne zna da si pas?). Što znači impersonalna komunikacija? To znači da se s ljudima sve manje komunicira u četiri oka, a sve više posredno, putem medija, a onda mediji daju toj komunikaciji svoj pečat. Medij postaje poruka, kako je tvrdio McLuhan. Mladi danas "nemaju vremena", kaže profesor Solar. Njima stalno zvoni mobitel, moraju na Internet, u disko, jer će u protivnom ostati bez društva! Pa onda ne dolaze na predavanja koja su rano ujutro. Solar se boji da ćemo tako osim dobrog ukusa izgubiti i intelektualnu elitu! U svijetu bez ukusa prolazi sve, jer nema autoriteta koji bi argumentirano sugerirao što valja, a što ne valja. A kad prolazi sve, onda se može govoriti i o krizi morala.
Kad mi djeca prepričavaju zgode iz svog mlađahnog života, spominju prijatelje koji su im pomogli oko računala, ili su napravili neku dobru "foru". Pitam ih tko su im ti prijatelji, a oni odgovaraju da ih znaju preko "fejsa" i da ih nikad nisu stvarno upoznali. :(
Gdje je mnogo ljudi, tamo je i prilika da se zaradi, legalno ili prijevarom. Pa su tako na društvene mreže navalili brojni sumnjivci koji traže priliku da nešto ušićare. Surfajući, naišao sam na zanimljivu prezentaciju pod naslovom 15 social media scams. Autorica, Joan Goodchild, urednica u časopisu CSO (Chief Security Officer) potrudila se i napravila listu prijevara na društvenim mrežama.
Prijevare su različite, od lažnog predstavljanja nakon provale nečijeg računa, gdje se tvrdi da je vlasnik računa pokraden negdje u bijelom svijetu, pa od znanaca traži da mu pošalju novac kako bi se vratio kući, do navlakuša koje obećavaju škakljive filmiće o poznatim osobama, a onda naivce navedu da posjećuju siteove posve drugih sadržaja, na kojima prevarant zarađuje dovodeći posjetitelje. Jedna od prijevara nagovara korisnike Facebooka da si instaliraju "dislike button", a onda im na računalo spusti trojanca. Neki dijele besplatne poklon bonove, ali da bi ih dobili treba otkriti osobne podatke. Naravno, kad se s tim bonovima naivci pojave u dućanima, doživjet će razočaranje.
Da li u prijevarama pomaže impersonalnost? Prevaranti vam mogu pozvoniti na vrata i tvrditi da moraju očitati brojilo, ili da niste platili neki račun. No impersonalne prijevare nekako lakše prolaze, jer naprosto koriste povjerenje u društvene mreže. "Znancu s fejsa" ne biste posudili novce da ih zatraži u četiri oka.
Više o prijevarama na društvenim mrežama pročitajte na ovom linku.
- Logirajte se za dodavanje komentara
- Inačica za ispis
- PDF version